środa, 17 marca 2010

Silniki ...

SILNIK DWUSUWOWY


1. Opis

Jest to silnik tłokowy, w którym pełny obieg czyli napełnienie cylindra mieszanką paliwowo-powietrzną, jej sprężanie i usuwanie spalin, odbywa się w czasie dwóch kolejnych suwów tłoka, odpowiadających jednemu pełnemu pełnemu obrotowi wału korbowego. Wykonanie pełnego obiegu w czAsie dwóch suwóW możliwe jest dzięki wykorzystaniu przestrzeni nad i pod tłokiem. Zaletą silników dwusuwowych jest prostsza konstrukcja, duża równomierność biegu i teoretycznie większa moc w porównaniu z silnikami czterosuwowymi o tych samych wymiarach cylindra, prędkości obrotowej i ciśnieniu w cylindrze. Obecnie silnik ten wychodzi z użycia ze względu na duże zużycie paliwa oraz emisję większej niż w przypadku silnika czterosuwowego ilości spalin.

2. Wady

Podstawową wadą silników dwusuwowych jest duże zużycie paliwa, wysoka emisja spalin oraz głośna praca. Głównym tego powodem jest utrudniona wymiana ładunku w silniku oraz zawartość w mieszance paliwowej oleju silnikowego, który ulega spalaniu wraz z paliwem, a także nieuniknione straty mieszanki podczas przepłukania cylindra. Silniki dwusuwowe, aczkolwiek mają zalety, stosowane są dużo rzadziej niż czterosuwowe. Obecnie najistotniejsze są kwestie ekologiczne (kwestie zanieczyszczania środowiska i nadmierna emisja dwutlenku węgla). Benzynowe stosowano głównie tam, gdzie ważne było, aby silnik był jak najmniejszy i najprostszy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz