środa, 7 kwietnia 2010

Lodówka

Lodówka to szafa o pojemności do kilkuset litrów, wewnątrz której utrzymywana jest temperatura obniżona w stosunku do otoczenia. Lodówki domowe służą do przechowywania żywności i schładzania, np. napojów. Buduje się je często jako lodówkozamrażarki. Głównym elementem lodówki jest urządzenie chłodnicze (chłodziarka) zazwyczaj sprężarkowe lub absorpcyjne. Powszechnie używana od lat 30. XX wieku.

Historia:

Pierwsza lodówka została skonstruowana w 1914 roku przez Florence Parpart. Prymitywne lodownie powstawały już przed naszą erą, jednak były to duże budowle, na które przeciętny człowiek nie mógł sobie pozwolić. Rozwiązanie bliższe lodówce stosowali Wikingowie. Wewnątrz domu, z dala od ogniska, kopano głęboki dół, na dnie którego umieszczano lód lub śnieg. Po zapełnieniu dołu żywnością, przysypywano go warstwą ziemi. Mięso zabezpieczone w ten sposób zachowywało świeżość przez wiele miesięcy po zakończeniu zimy.

Lodówka oznaczała niegdyś pomieszczenie gospodarcze, pojemnik lub szafkę izolowaną termicznie od otoczenia, umożliwiającą przechowywanie w obniżonej temperaturze łatwo psujących się produktów. Chłodzenie zapewniało umieszczenie we wnętrzu lodówki substancji o odpowiednio niskiej temperaturze i dużej pojemności cieplnej. Najczęściej używane czynniki chłodzące to lód, mieszaniny oziębiające np. lód z dodatkiem soli oraz suchy lód.

2. Wypasiona współczesna lodówka ;P







6 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawy wpis. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nigdy nie pomyślałam o tym, aby lodówkę przerobić na szafę, ale może kiedyś. Teraz jestem na etapie zmieniania mojej lodówki chcę mieć taką do zabudowy. Nawet udało mi się przeczytać o tym w https://czary-marty.pl/2020/02/lodowki-do-zabudowy.html i tym bardziej jestem utwierdzona w moim wyborze.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak najbardziej sam sprzęt AGD jest niezwykle ważną kwestią i jestem zdania, że znajdziemy go w każdym domu. U mnie niedawno się lodówka popsuła, ale na całe szczęście serwis http://serwisagd.wroclaw.pl/ poradził sobie z problemem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo fajnie napisany artykuł. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  6. Poniekąd sama lodówka jest na pewno jednym z najważniejszych urządzeń AGD w naszej kuchni i na pewno każdemu również zależy na tym aby działała ona bez zarzutów. Kiedy chcemy jednak ją naprawić to na pewno w serwisie https://serwisagd-technik.pl/ nie będą mieli z tym żadnych problemów.

    OdpowiedzUsuń